Велинград - online - Из под перото на Герасим Попов ІІ 
Велинград - online
Всичко за Велинград
info@velingrad.com

Продава /наем офиси

Даралl EООД


За Велинград
· Начало
· История
· Стария Велинград
· Хотели
· Недвижими имоти
. Квартири във Велинград
· Ресторанти
· Фирми
· Мебели от Велинград
· Минерални извори
· Минерални бани
· Минерални басейни
· Културно наследство

Tuesday, September 11
· Започва строителството на нова детска градина в Драгиново
· Съединението, което ни прави горди българи
· Първа копка на зала-мечта в НПГГС „Христо Ботев“
· Кметът се извини за загражденията по време на концерта
· КРИМИ ХРОНИКА 11.09.18
· Ловно-рибарското дружество във Велинград уверено крачи през три века
· Търсят се над 20 учители
· Кой развя велинградски байряк на връх Монблан
· Малки обяви: 11.09.18
· Житейски път, достоен за пример
· “Звънче” стигна “До върха на планината” в Португалия
· Приз от „Пусть всегда будет солнце“
· Георги Сейменов сред най-бързите плувци-ветерани в Европа
· „Чепинец” се завърна на победния път
· ПОЩА: Велосипедисти сигнализират за дупки по пътя Дорково - Дъново
· Три дни летни ски на Юндола
Tuesday, September 04
· СЕДМИЧЕН ОБЕКТИВ 04.09.18
· Велинград отпразнува юбилеи и придобивки
· По статуята посрещат
· Финален щурм за ремонта на центъра

Из под перото на Герасим Попов ІІ
Публикувано 2010-09-21 09:03:24 от темпо

II. Размисли на Герасим Н. Попов за Методи Драгинов
Свещеник Методи Драгинов със своя летопис е оставил не само исторически документ за потресающата кървава трагедия, преживяна от чепинци, но и документ за геройството и националния дух на малкото чепинци, които не привели глава пред ятагана и решили по-скоро да умрат, отколкото да променят рода и вярата си. Мнозина били заклани на дръвника в Костандово, а по-смелите сполучиха да избягат в Балкана и така се спасили.

Един измежду тези смелчаци бил и младият отец Методи Драгинов от с. Корово.
Досега погрешно се е приемало, че Методи Драгинов се е помохамеданчил заедно с бан Велю и другите свещеници.
Че Методи Драгинов е останал непомохамеданчен, потвърждават следните данни, намиращи се в оставения важен исторически летопис:
Първо, самият летопис е силно доказателство. Един потурнак, който е завил бяла гъжва на главата, никога не би написал такъв летопис. Помохамеданченият би се срамувал и би се боял да пише за това позорно събитие. Оттогава досега никой помак не е говорил за този погром и духовен преврат. Това твърди Иван Дивизиев в статията си “Истината, която българите-мохамедани крият”, а именно, че те някога са били българи. Недопустимо е било по онова време един потурнак да пише такъв летопис. Защо протопоп Константин, поп Гюрге и поп Димитър не са писали летописи, а е написал такъв свещеник Методи Драгинов, ясно е, защото е бил непомохамеданчен.
Второ, изразът “Нашите се потурчиха” показва, че Методи Драгинов пише за българите, че се потурчили. Обаче той не бил от тези, които се турчили, инак би писал “ние се турчихме”. От това следва, че някои се турчили, а той и някои други не се турчили.
Трето. В летописа се говори, че след завръщането на бежанците били изградени къщи в Каменица, Ракитово и в ново село Батиево, а същият сам свещеник Методи Драгинов е взел участие в градежа на къщи в Каменица. Иначе нямаше да говори за строеж на къщи.
Четвърто. Летописът казва, че “Хасан ходжа за кашмер натера потурняците, та разсипаха сите църкви”. Свещеник Методи Драгинов изброява колко църкви и манастири били разрушени. Това показва, че той като свещеник е скърбял много за тези църкви и манастири. А един помохамеданчен турчеещ се поп никога не би говорил за тази вандалщина, а колко повече да пише за това.
Пето. Пасажът “По Божие позволение разсипаха се българите в Цепина” доказва, че пишещият летописа има християнско схващане за странното събитие, а не мохамедански фатализъм. Следователно той е бил свещеник до края на живота си.
Шесто. Заключението на летописа “Помени, Господи, грешнаго и недостойнаго раба твоего поп Методи Драгинов от с. Корово” е най-силното доказателство:
1. Че поп Методи Драгинов е считал себе си за раб Господен, както всеки друг свещеник.
2. че поп Методи Драгинов, както се е подписал, е действащ свещеник, понеже е бил такъв.
3. че той е от с. Корово, т.е. не се бои да каже, че е от Корово, а може би от известна фамилия.
Съществува предание, че родителите на Методи Драгинов се били преселили от Македония и произхождали от рода на някой от учениците на Св. Климент Охридски. Ако свещеник Методи Драгинов се бе помохамеданчил, никога нямаше да употреби заключението в летописа.
У Методи Драгинов ние виждаме не само велик родолюбец, но и първия възрожденски ратник за възвръщане бъдещото поколение на измъчените и насила помохамеданчени българи-мъченици. Той от дъното на своята душа е мразил страшните похитители на народността и вярата. Своите помохамеданчени еднородци той наричал “потурнаци”, защото чрез силата на ятагана те възприели една религия, която никога не са разбирали.
Из изследването “Българите мохамедани в Чепинско” на Герасим Н. Попов
Подбрала: Мария К. Чорбаджиева









 
SPA Hotel-Olympic

Недвижими имоти


Къща за гости Bumerang


Вашата реклама в Интернет
Изработване на реклама, ефективна рекламна стратегия , публикуване на вашата реклама в този сайт.
Тел. 0876521487

Минерали-М Велинград

Вила


Мебели от масив

Пречистване на отпадни води