Велинград - online - За младия Гяуров - без късогледство и с мисъл за бъдещето 
Велинград - online
Всичко за Велинград
info@velingrad.com
Вила "Julie" - Юндола


Вила "Марина ливада"

Минерали-М Велинград

Мебели от масив

За Велинград
· Начало
· Карта на Велинград
· История
· Обяви
· Снимки
· Стария Велинград
· Хотели
· Недвижими имоти
. Квартири във Велинград
· Ресторанти
· Фирми
· Мебели от Велинград
· Минерални извори
· Минерални бани
· Минерални басейни
· Културно наследство

Casino PALMS


Techno Poker Club

За младия Гяуров - без късогледство и с мисъл за бъдещето
Публикувано 2011-01-04 10:08:13 от темпо

В самия край на 2010 г. от печат излезе първият тираж на книгата на Михаил Алексиев “Николай Гяуров. Момчето от Велинград” - художествен разказ от 352 страници, оформени в 20 глави със 124 отделни части и 116 уникални снимки и илюстрации, събирани специално от автора.
Издател на книгата е “Български бестселър - Национален музея на българската книга и полиграфия”, а тя е отпечатана в печатницата на Университетското издателство “Св. Климент Охридски” в София. Рецензент-консултант на първата истинска биография на Николай Гяуров е д-р Магдалена Манолова, редактор - Катя Славова, а дизайнер - Константин Радославов.

“Николай Гяуров. Момчето от Велинград” ще има своята премиера в родния град на големия оперен певец през януари 2011 г. Предпремиерно поканихме за книгата да говори нейния автор Михаил Алексиев:

БЛАГОДАРНОСТИ
Уверих се, че има хора, които подпомагат търсенето на културата. Помогнаха ми да извадя книгата от чекмеджето няколко души: д-р Магдалена Манолова, Катя Славова, Златко Златанов, Костадин Ушев, Ангел Чопев. Има и други хора. Но това са най-добрите.
И понеже стана дума, непременно искам да посоча колко важно беше за мен сътрудничеството с музиколога М. Манолова за създаването на тази книга. С подкрепата и критичния u поглед. Незаменима работа по редактирането и езиковата корекция извърши Катя Славова. Тук помогна и г-н Ушев.
Книгата беше отпечатена отчасти благодарение на любезното съдействие на спонсорите.
Бях изненадан от съдействието, бързата и професионална реакция на г-н Златанов по повод осигуряване на част от финансови средства за издаване на книгата. Изненадан бях от разбирането му за значението и приноса на великия певец, когато той се ангажира с решаването на моя проблем и даде възможност за появяването животоописанието на младия Гяуров на бял свят. Той е убеден, че името на Николай Гяуров и неговото дело могат да направят Велинград известен в света. Подробно обсъдихме проекта за книгата и той даде ценни предложения. В негово лице открих лоялен партньор и мога да го посоча като пример за ефектно сътрудничество.
Още веднъж чрез вестника искам да им благодаря за изключително ценната подкрепа и съдействахте книгата да се реализира. ЦЕЛИТЕ И ЗАДАЧИТЕ НА КНИГАТА
В цялата книга се старая да прокарвам идеята за живота на младия Гяуров. Това е издание, която доизгражда отдолу митологията за него. Къде е открил корените на вярата в изкуството си, какви са били тези корени... Важните акценти в книгата са по-скоро следните:
Да представя младия Гяуров: Търсил съм образа му, правдивия образ. Защото екстраполацията от миналото към настоящето, търсенето и намирането на нови стойности, на неговия растеж, не е възможна без изясняване истината за Гяуров. Като съм търсил човека на израстването в духовното, показвам конкретни случаи от живота му.
Да направя възможен синтеза между момчето и певеца Гяуров: Много ясно съм отразил големия завой в творческата кариера на певеца, когато се сблъсква с проблема, че трябва да учи пеене (не знаел дотогава, че трябва да се работи над гласа), след което се насочва в това направление на изкуството.
Изтъквам мащабите му и като талант и като творец: Гяуров е световно наследство. Не само велинградско. Освен това той е много важна фигура - харизматичен водач на едно цяло българско певческо поколение. По думите на Гена Димитрова, както един бял кон, който води едно стадо, той е повел българските певци по света. Ние тепърва ще изучаваме и оценяваме какво беше Гяуров за нашия народ и култура. Той е един от най-ярките екземпляри на българщината.
Показвам го като човек, човек, който не е лесен и податлив - дал съм човешкото лице на Гяуров. Акцентът и тежестта са върху личните тревоги и преживявания. Опитах се да разкрия престижа на един човек с безупречна външност, физика и чар.
Показвам го като интелектуалец. Всички думи на Николай Гяуров са предадени в оригинал, без редакторска намеса. Целта е била да запазя автентичността на езика му. Той е изразил своите чувства по много въпроси главно чрез интервюта. В изказванията си той винаги е точен, ясен и недвусмислен. Речите му са изпълнени с примери от неговата практика. В интервютата е настроен не философски, не бизнес-икономически, а професионално. Думите му по-скоро свидетелстват за дълбокия му интелект, без да правят сензации.
Освен че е и един от най-големите певци на света, той ще бъде запомнен и със своята интелектуална мисъл и участие в хуманитарната политика. Малко се знае, че той е отличен с най-високия орден на ООН за този си принос.
Като декодирам посланията, които той прави, искам да осъвременя представи ни за Гяуров, давам възможност да навлезем по-дълбоко в неговия мир и да разберем добре значението му - Гяуров не е човек от миналото.
АВТОРИТЕ И НАПИСАНОТО ДОСЕГА
Класическата история на Гяуров е известна. Но и в нея има грешки. Много неверни неща циркулират в пространството. При цялото ми уважение към авторите и техните трудове, мога да твърдя, че те са подминавали истинския младежки образ на Гяуров, увлечени главно от изкуството му. Загадките, непознавайки го, дават възможност на разни автори в жълтата преса да градят щури теории. Най-дебелите книги за него са свързани със славата му. За мен няма нищо загадъчно в поведението на Гяуров през живота му. За кой ли път това доказва, че големите космополитни таланти на България са повече тачени в Европа, че за кой ли път трябва да преглътнем късогледството си и да открием Николай Гяуров като оперен певец и артист чрез множеството спектакли, осъществени в цяла Европа и света. Оказа се, че през последните 30-40 години, изтекли за Гяуров между крайностите “разпни го” и “осанна”, сцената ни, културата ни са били ограбени откъм сериозното опознаване на езика и света на певеца. Със съжаление установявам, че артистичният ключ към творчеството му не е открит, защото не е търсен.
Но разбрах и друго - че никой не беше потърсил тези корени, за да ги опише в книга. Странно е колко малко знаем за Гяуров. Скрит като зад китайска стена, за него информация може да се намери или в няколкото книги, или в официалните интервюта на певеца, или в разказите на съвременниците му за случващото се в живота на великия българин. Систематична и достатъчно пълна информация обаче - за живота му, за характера и за неговата култура, за тенденциите в изкуството му, поне в България досега липсваше.
Такава книга е по-различна. Тя е важна за Гяуров, както, например, да се постави нулата на координатната система. Дава ни възможност за ориентация, за координация в света на Гяуров и на неговия свят в съприкосновение с останалите светове, главно в изкуството.
ОТНОШЕНИЕТО КЪМ ГЯУРОВ И МИНАЛОТО МУ
Да зачиташ Гяуров е въпрос на престиж. Не съм хвърлял зарове, за да избера тема. Тази празнота просто се набиваше в очите. Не съм търсел популярност. Други неща са ме движели. Все съм мислил, че работата ми би била ценен източник за живота на певеца. Изпитвал съм огромна гордост, когато четях за него. Всичко около него имаше омагьосващо излъчване. Ние трябва да го приемем такъв, какъвто е, с всичките си човешки слабости и недостатъци. Смея да твърдя, че подобна история за наш голям оперен певец излиза за първи път у нас.
ИЗСЛЕДВАНЕТО
Това, бих казал, една от най-интересните реализирани от мен идеи. Това за мен е един от успешните ми проекти, нещо ново. Основа на това ново е изключително сериозното изследване, което се извърши в паралел със самото съставяне и написване на книгата. Защото досега разполагахме само с едната страна на уравнението - описването на големите му роли. А липсваше как е стигнал до тях.
Трудно е да описваш Гяуров. Той има много животи. Книгата е плод на многочасови интервюта с хората. Опитах се с друго око, око не на “оперовед”, а по-скоро на земляк, да напиша нещо. Документирани са основни моменти от живота му. Снимките дават 100 процентово потвърждение на събитията. В книгата има много хора, места и сгради, които велинградските читатели ще разпознаят. За съжаление, той ни е оставил малко или никакви писмени свидетелства. Нямаме колекция от писма, дневници, записки или лични писмени официални документи, като официални документи, лично от ръката на певеца. Поради това се концентрирах и върху най-сериозната литература за певеца, към издирване на автентични и достоверни материали. Сега вече мащабите на тайните му не са така големи, както това беше преди няколко години.
ЗА КАРИЕРАТА МУ
Но животът му не предполага равномерно маршируване към зрелостта. Достигането на това, което най-общо бихме определили като зрялост, не се случва при него на много по-късен етап, както е при други. Той е един младеж, подготвен да поема отговорности на зрял човек. Още като младеж на 20 години е изправен пред предизвикателствата, без да се глези или да разчита, че някой ще му се притече на помощ.
В чужбина той изгражда различен вид устойчивост или самосъхранение. Това избистря желанието му за крайно фокусиране и контрол над всичките му действия. Тук се научава, че трябва да хвърлиш страшно много усилия, за да имаш накрая положителен резултат. Безсрочна специализация, непризнаване на граници (географски, репертоарни, в професионалното общуване) са средства за възможно оцеляване на това негово музикантско поприще.
Кариерата му започва веднага - във всички големи театри и във всички страни по света. Но започва от нулата. Но с едно добре поставено начало още във Велинград. Той застава със сериозни позиции в това начало. Фактът, че не поставя грешно начало е показателен. По-късно в изкуството си той не допуска грешни стъпки. Макар че се впуска в най-сложното изкуство. Впуска се в музика, слово и драма накуп. Успехът му в Париж е изумително бърз. Това е сензационен успех. В книгата е изяснено на какво се дължи това.
Преминава пълна гама на обучение. Учението в София, Ленинград и Москва ще формира целия му професионален живот. Там се е зареждал със знания и умения като батерия. В Москва той е открил своя собствен път, пътя към изкуството, пътя към просветлението. Премества се в Ла Скала, за да развие дарбата си. Във Виена и Милано започва своя възход и се превръща във велик оперен певец. По-късно по големите сцени се разширяват интелектуалните му хоризонти.
Хората, които са белязали живота му са родителите му, Ангел Герин, съпругите му, Христо Бръмбаров, Караян, диригенти. Всеки е допринесъл нещо за развитието му.
Герин улавя много неща, които по-късно се проявяват у Гяуров. Петко Стайнов и Христо Бръмбаров са съзряли потенциала му. Най-очевиден и дълготраен ефект върху Гяуров има работата му с проф. Бръмбаров. ЗА ВЕЛИНГРАД, РОДНОТО МЯСТО
Това, че Гяуров е от Чепинско е изключителен художествен факт за нас. Николай Гяуров е чест за Велинград. Той носи известност на града. За него свещенното място е Велинград. Тук ще цитирам една негова мисъл: “Никога не мога да дойда тук без да изпитам чувството, че някакъв бог витае на това място. То не само ми вдъхва благоволение като други свещенни места, които съм посещавал. Но повече от всяко друго място в света, което познавам, Велинград ми дава чувство на покой и вътрешна свобода”.
ЗА ИЗКУСТВОТО МУ
Животът му, от игла до конец, е един цялостен път в изкуството. Неговата вяра стига до фанатизъм, без да е религия. Но какво провокира този неистов стремеж у младежа за световна изява? Силата на изкуството, която зрее в него. Начинът е бил един - прецизност и детайл, перфектност във всичко.
Той не е само певец, не е само артист, не е само велик интерпретатор. Той е уникален в историята на оперното пеене. С какво? Това е въпрос, който бихме задали към специалистите. С “белкантото” - на първо място. В този стил и днес е е еталон в оперното пеене за ролите, които изпълнява. Негова тема в оперното изкуство на съвременността, по която не спорят, е темата на онзи, който се стреми към властта, постига я, но тя не го прави щастлив.
ОТЛИЧИТЕЛНИ ЧЕРТИ НА ХАРАКТЕРА МУ
Гяуров не е някаква противоречива фигура. Сигурно, за да го признаят, според някои скептици Гяуров е трябвало да е по-безупречен и от папата. Емоционално е уязвим и затова внимава - и с първата си съпруга, и в отношенията си с Борис Христов и в други случаи. Суфльорка отчела болезнена чувствителност на Гяуров като отличителна черта. Тогава той й разказал как преди това потърсил помощта на някакъв професор, за да се отърси от нея. Но онзи лекар му отвърнал: “Ако нямахте тази болезнена чувствителност, нямаше да сте Николай Гяуров!” Но въпреки това, той не позволява животът му да се обърка.
Гяуров е сложна личност. Аз не проявявам оформен образ на младежа. Той е в движение. Естествено е да се наблегне на самобитността му. Така се получава съвсем различна картина. Човешкото в него е мярка. Затова неговите персонажи са с човешки лица и характери. Убедих се напълно, че той си е знаел мястото. И постига успех поради добрия си усет за реалност. По характер - бил е проницателен. Никога не е бил пораженец. Той не е и фанатик, а работлив талант. Човек уравновесен, той е имал много високи изисквания към себе си. Стреми се винаги да избират най-правилната, най-градивната гледна точка, дори и по въпроси, които не са свързани с изкуството. При него съществува невъзможността за компромис в изкуството. Нагласата му е изключително положителна. Той е човек, който вярва в надеждата, насочен е към човешкото като идея. Това е било здраво вкоренено в него. Апотез на свободата, мечта за щастие и любов - нещо, в което днес трудно ще повярваме. За величавостта и чистотата на неговите чувства към музиката говорят всичките му изпълнения. Идеята му е била да е здрав, мечтаел е да е здрав, да запази гласа си. НЯКОИ ИЗВОДИ КАТО ОБОБЩЕНИЕ
Книгата е в подкрепа на личноста Николай Гяуров. В подкрепа на стремежа хората да се индетифицират с него. Защото той е истински модел на развитие.
Време е да приземим представите си за Гяуров. Време е да се гледа напред. С него доброто бъдеще може да настъпи по-бързо. Това не е човек, който само да гледаме или споменаваме отвреме навреме. А да го експонираме по най-подходящ начин. Той може да стане невероятна реклама на града ни. Нужни са ни хора с друг светоглед. Защото има огромна творческа сила в Гяуров. Защото той се намира в корените на европейската култура.
Ние можем да го ползваме за възпитанието на децата си. Посланието му е, че младите трябва да се учат. Той е като марка на съвременния живот - като ново начало. Така го виждам. Той е съвременното “арт нуово”. Става въпрос за стил, за визия, за нов живот. Ново поведение за ново бъдеще.
Михаил Алексиев









 
Къща за гости Bumerang


SPA Hotel-Olympic

Линкове
Техно покер клуб
Колекция от Линкове
Български портал
Всичко за вашата сватба
BikeArea-Велинград
Ротари клуб Велинград
ЦДГ-"Детски Рай"
Архив с новини
Подаръци
Легла от масив

Недвижими имоти "Здравец"


Вила "Арония" - Юндола


Пречистване на отпадни води